Announcement

Collapse
1 of 2 < >

Ελεύθερη Κυκλοφορία & Διαμονή στην ΕΕ.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΉ ΕΠΙΤΡΟΠΉ

Ελεύθερη κυκλοφορία και διαμονή στην Ευρώπη


Ο παρών οδηγός θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε καλύτερα τα δικαιώματά σας όταν κυκλοφορείτε εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα σας δώσει λεπτομερείς πρακτικές οδηγίες. Ο οδηγός λαμβάνει υπόψη το δίκαιο της ΕΕ όπως ίσχυε τον Απρίλιο του 2010.
Ο παρών οδηγός δεν είναι νομικά δεσμευτικό έγγραφο και δεν είναι εξαντλητικός. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή οποιοδήποτε πρόσωπο ενεργεί εξ ονόματός της δεν φέρει καμία ευθύνη για την ενδεχόμενη χρήση των πληροφοριών που ακολουθούν.


Ελεύθερη κυκλοφορία και διαμονή στην Ευρώπη: Περιεχόμενα
Κεφάλαιο 1 Τι είναι η ιθαγένεια της ΕΕ;
Κεφάλαιο 2 Ποιος μπορεί να επωφεληθεί;
Κεφάλαιο 3 Πού μπορείτε να ασκήσετε αυτό το δικαίωμα;
Κεφάλαιο 4 Ετοιμάζεστε για μετάβαση σε άλλη χώρα
  • Κανόνες Σένγκεν

Κεφάλαιο 5 Οι πρώτοι τρεις μήνες
  • Γνωστοποίηση της παρουσίας σας

Κεφάλαιο 6 Μετά από τρεις μήνες
Κεφάλαιο 7 Διοικητικές διατυπώσεις
  • Πολίτες της ΕΕ
  • Μέλη της οικογένειας που δεν είναι πολίτες της ΕΕ
  • Κυρώσεις

Κεφάλαιο 8 Διατήρηση του δικαιώματος διαμονής
  • Μέλη της οικογένειας

Κεφάλαιο 9 Δικαίωμα μόνιμης διαμονής
  • Διοικητικές απαιτήσεις

Κεφάλαιο 10 Ίση μεταχείριση
Κεφάλαιο 11 Περιορισμοί
Κεφάλαιο 12 Μεταβατικές ρυθμίσεις για τους μισθωτούς
Κεφάλαιο 13 Πώς να προστατεύσετε τα δικαιώματά σας



Κεφάλαιο 1: Τι είναι η ιθαγένεια της EE;
Ιθαγένεια της ΕΕΔικαίωμα ελεύθερης κυκλοφορίαςΚεφάλαιο 2:Ποιος μπορεί να επωφεληθεί; Ποιος είναι πολίτης της ΕΕ;
Όπως εξηγείται προηγουμένως, πολίτης της ΕΕ είναι κάθε πρόσωπο το οποίο έχει την ιθαγένεια χώρας της ΕΕ.
Ποιος είναι μέλος της οικογένειας;Τί ισχύει για τα άλλα μέλη της οικογένειας;Τι ισχύει για τους άλλους συντρόφους;Δικαίωμα διαμονήςΠού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;
Μπορείτε να βρείτε την ακριβή νομική διατύπωση του θέματος που καλύπτεται σε αυτό το μέρος στα άρθρα 2 και 3 της οδηγίας.

Κεφάλαιο 3: Πού μπορείτε να ασκήσετε αυτό το δικαίωμα;
Σε ποιες χώρες μπορείτε να ασκήσετε αυτό το δικαίωμα;
Μπορείτε να επωφεληθείτε από το δικαίωμα να κυκλοφορείτε και να διαμένετε ελεύθερα σε κάθε χώρα της ΕΕ. Αυτό περιλαμβάνει και τις Αζόρες, τη Μαδέρα (Πορτογαλία), τα νησιά Άλαντ (Φινλανδία), τις Καναρίους Νήσους, τη Θέουτα και τη Μελίγια (Ισπανία) και τα γαλλικά υπερπόντια διαμερίσματα. Ισχύει επίσης για το Γιβραλτάρ.
Δεν ισχύει για τα αγγλονορμαδικά νησιά και τη Νήσο του Μαν, τις Φερρόες Νήσους (Δανία) ή τις υπερπόντιες χώρες και εδάφη.
Μπορείτε επίσης να επωφεληθείτε από το δικαίωμα στην Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία, διότι οι χώρες αυτές συμμετέχουν στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο.
Παρομοίως οι υπήκοοι αυτών των τριών χωρών μπορούν να κυκλοφορούν και να διαμένουν ελεύθερα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η οδηγία δεν εφαρμόζεται όσον αφορά την Ελβετία. Εντούτοις, μπορείτε να έχετε ορισμένα δικαιώματα στην Ελβετία βάσει της συμφωνίας ΕΕ-Ελβετίας για την ελεύθερη κυκλοφορία των προσώπων του 1999 και των σχετικών πρωτοκόλλων.
Τα δικαιώματα αυτά είναι πιο περιορισμένα από αυτά που προβλέπονται δυνάμει της οδηγίας. Μπορείτε να τηλεφορτώσετε τη συμφωνία από το:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:22002A0430(01):EL:HTML

Κεφάλαιο 4: Ετοιμάζεστε για μετάβαση σε άλλη χώραΧάσατε ή ξεχάσατε το διαβατήριό σας ή το δελτίο ταυτότητας;
Θέλετε να περάσετε τα σύνορα και αντιλαμβάνεστε ότι δεν έχετε μαζί σας το δελτίο ταυτότητάς σας ή το διαβατήριο; Οι υπάλληλοι που είναι υπεύθυνοι για τον έλεγχο των συνόρων δεν μπορούν να σας στείλουν πίσω προτού σας δώσουν κάθε εύλογη δυνατότητα να αποκτήσετε τα αναγκαία έγγραφα ή ζητήσουν να τους αποσταλούν τα έγγραφα αυτά μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα.
Μπορείτε επίσης να αποδείξετε με άλλα μέσα ότι καλύπτεσθε από το δικαίωμα της ελεύθερης κυκλοφορίας και διαμονής αποδεικνύοντας την ταυτότητα και την ιθαγένειά σας.

Κανόνες για τα μέλη της οικογένειάς σας
Τα μέλη της οικογένειάς σας που είναι πολίτες της Ένωσης καλύπτονται από τους ίδιους ακριβώς κανόνες.
Τα μέλη της οικογένειάς σας που δεν είναι υπήκοοι χώρας της ΕΕ [που καλούνται μέλη της οικογένειας που προέρχονται από τρίτη χώρα] μπορούν να εισέρχονται στο κράτος μέλος υποδοχής με ισχύον διαβατήριο. Εάν προέρχονται από ορισμένες
τρίτες χώρες οι οποίες υπόκεινται στην υποχρέωση θεώρησης, μπορεί να τους ζητηθεί να προσκομίσουν θεώρηση εισόδου.
Οι χώρες των οποίων οι υπήκοοι υπόκεινται σε θεώρηση απαριθμούνται στον κανονισμό (EΚ) αριθ. 539/2001, ή στην εθνική νομοθεσία στην περίπτωση του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ιρλανδίας.

Θεωρήσεις εισόδου;
Οι χώρες της ΕΕ υποχρεούνται να παρέχουν στα μέλη της οικογένειάς σας που προέρχονται από τρίτη χώρα κάθε διευκόλυνση, προκειμένου να αποκτήσουν τις απαιτούμενες θεωρήσεις. Οι θεωρήσεις αυτές εκδίδονται ατελώς το συντομότερο δυνατό και βάσει ταχείας διαδικασίας. Η Επιτροπή θεωρεί ότι καθυστερήσεις που υπερβαίνουν τις
τέσσερις εβδομάδες δεν δικαιολογούνται.
Οι χώρες της ΕΕ μπορούν να απαιτούν για τα μέλη της οικογένειάς σας μόνον θεωρήσεις εισόδου και όχι θεωρήσεις οικογενειακές ή διαμονής.

Τι έγγραφα χρειάζονται;
Το δικαίωμα εισόδου των μελών της οικογένειάς σας που προέρχονται από τρίτη χώρα προκύπτει από τους οικογενειακούς δεσμούς τους με εσάς που είστε πολίτης της Ένωσης.
Το μόνο που μπορούν να ζητήσουν οι προξενικοί υπάλληλοι είναι το διαβατήριό τους και ένα έγγραφο που να αποδεικνύει τους οικογενειακούς δεσμούς τους με εσάς, όπως πιστοποιητικό γάμου ή γεννήσεως και απόδειξη εξάρτησης, όταν απαιτείται.
Δεν μπορεί να ζητηθεί από τα μέλη της οικογένειάς σας να προσκομίσουν έγγραφα, όπως εισιτήρια, πιστοποιητικό απασχόλησης, φύλλα μισθοδοσίας, αποσπάσματα τραπεζικού λογαριασμού, απόδειξη στέγασης και μέσων διαβίωσης ή ιατρικό πιστοποιητικό.

Διαβατήριο χωρίς θεώρηση;
Τα μέλη της οικογένειάς σας δεν μπορούν να επαναπροωθηθούν αυτομάτως στα σύνορα σε περίπτωση που δεν φέρουν ισχύον διαβατήριο ή, απαιτείται, θεώρηση εισόδου, όταν είναι σε θέση να αποδείξουν την ταυτότητά τους και τους οικογενειακούς δεσμούς τους με εσάς.

Δελτίο διαμονής = δεν απαιτείται θεώρηση
Κατοχή ισχύοντος δελτίου διαμονής που εκδόθηκε από χώρα της ΕΕ που υπάγεται στο χώρο Σένγκεν (βλ. παρακάτω) απαλλάσσει τα μέλη της οικογένειας από την απαίτηση θεώρησης σε άλλες χώρες της ΕΕ που υπάγονται στο χώρο Σένγκεν.
Εάν μέλη της οικογένειάς σας που προέρχονται από τρίτη χώρα κυκλοφορούν μεταξύ μιας χώρας της ΕΕ που υπάγεται στο Σένγκεν και μιας χώρας της ΕΕ που δεν υπάγεται στο Σένγκεν, μπορούν επίσης να απαλλάσσονται από την απαίτηση θεώρησης εάν φέρουν ισχύον δελτίο διαμονής μέλους της οικογένειας που έχει εκδοθεί από χώρα της ΕΕ άλλη από τη χώρα της εθνικής σας ιθαγένειας.

Επιβίβαση σε πτήση
Μπορείτε να επιβιβαστείτε σε ενδοευρωπαϊκή πτήση με ισχύον διαβατήριο ή δελτίο ταυτότητας (τα μέλη της οικογένειάς σας που προέρχονται από τρίτη χώρα με ισχύον διαβατήριο). Μπορεί να γίνουν αποδεκτά άλλα έγγραφα ταυτότητας, σύμφωνα με τους εσωτερικούς κανόνες του αντίστοιχου μεταφορέα.

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;Κανόνες ΣένγκενΣυνοριακοί έλεγχοι στους πολίτες της ΕΕΚεφάλαιο 5: Οι πρώτοι τρεις μήνες
Περάσατε τα σύνορα! Και τώρα; Δικαίωμα διαμονής έως τρεις μήνες
Ειδική μεταχείριση αυτών που αναζητούν εργασία
Οι πολίτες της Ένωσης έχουν το δικαίωμα να διαμένουν άνευ όρων ή διατυπώσεων για περίοδο έξι μηνών ή και περισσότερο αν συνεχίζουν να αναζητούν εργασία στη χώρα υποδοχής της ΕΕ και έχουν πραγματική πιθανότητα να βρουν.

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;
Μπορείτε να βρείτε την ακριβή νομική διατύπωση του θέματος που καλύπτεται σε αυτό το μέρος στο άρθρο 6 της οδηγίας.

Γνωστοποίηση της παρουσίας σας
Μπορεί να ζητηθεί από σας, καθώς και από τα μέλη της οικογένειάς σας να γνωστοποιήσετε την παρουσία σας εντός εύλογης προθεσμίας από την άφιξή σας. Έτσι οι δημόσιες αρχές της χώρας υποδοχής της ΕΕ θα είναι σε θέση να γνωρίζουν με περισσότερες λεπτομέρειες την κυκλοφορία του πληθυσμού στην επικράτειά τους.
Ωστόσο, οι χώρες της ΕΕ μπορούν να επιλέξουν να μην απαιτήσουν τη γνωστοποίηση της παρουσίας σας.

Τι συμβαίνει αν δεν γνωστοποιήσετε την παρουσία σας;
Η μη συμμόρφωσή σας ή η μη συμμόρφωση των μελών της οικογένειάς σας με την απαίτηση γνωστοποίησης της παρουσίας σας μπορεί να επισύρει διοικητικές κυρώσεις που θα είναι αναλογικές και δεν θα εισάγουν διακρίσεις. Τούτο σημαίνει ότι οι κυρώσεις πρέπει να είναι ανάλογες προς την παράβαση που διεπράχθη και ταυτόχρονα πρέπει να είναι οι ίδιες με αυτές που θα επιβάλλονταν στους υπηκόους της χώρας υποδοχής της ΕΕ.
Εν πάση περιπτώσει, δεν μπορείτε να απελαθείτε για την παράβαση και μόνον αυτού του κανόνα.

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;
Μπορείτε να βρείτε την ακριβή νομική διατύπωση του θέματος που καλύπτεται στο παρόν μέρος στο άρθρο 5 παράγραφος 5 της οδηγίας.

Κεφάλαιο 6: Μετά από 6 τρεις μήνες
Τι ισχύει εάν θέλετε να διαμείνετε άνω των τριών μηνών;
Εξαρτάται από την ιδιότητά σας. Το δικαίωμά σας να διαμένετε άνω τριών μηνών υπόκειται σε ορισμένους όρους. Η φύση αυτών των όρων εξαρτάται από την ιδιότητά σας στη χώρα υποδοχής της ΕΕ.
Μισθωτοί, αυτοαπασχολούμενοι, πάροχοι υπηρεσιών Οι μισθωτοί και οι αυτοαπασχολούμενοι έχουν δικαίωμα διαμονής χωρίς άλλους όρους εκτός από το να είναι μισθωτοί ή αυτοαπασχολούμενοι. Το ίδιο δικαίωμα έχουν και οι παρέχοντες προσωρινά υπηρεσίες στη χώρα υποδοχής της Ένωσης.
Για λεπτομέρειες όσον αφορά τις μεταβατικές ρυθμίσεις για την ελεύθερη κυκλοφορία των μισθωτών, βλ. παρακάτω Κεφάλαιο 12.

Διατήρηση της ιδιότητας του μισθωτού ή του αυτοαπασχολούμενουΔικαιώματα των μελών της οικογένειας σας
Τα μέλη της οικογένειάς σας έχουν το δικαίωμα να διαμένουν μαζί σας υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν τους όρους που παρουσιάζονται συνοπτικά στο παρόν κεφάλαιο.

Εξαίρεση για μέλη της οικογένειας των σπουδαστώνΠού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες
Μπορείτε να βρείτε την ακριβή νομική διατύπωση του θέματος που καλύπτεται στο παρόν
μέρος στο άρθρο 7 της οδηγίας.

Κεφάλαιο 7: Διοικητικές διατυπώσεις
Τι διοικητικές διατυπώσεις μπορεί να χρειαστεί να ακολουθήσετε για να μπορείτε να διαμείνετε άνω των τριών μηνών;

Εγγραφή
Μπορεί να σας ζητηθεί να εγγραφείτε στις αρμόδιες αρχές αλλά μόνον για διάστημα διαμονής που υπερβαίνει τους τρεις μήνες.
Οι χώρες της ΕΕ έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν να μην απαιτήσουν από τους πολίτες της Ένωσης να εγγραφούν.
Πιστοποιητικό και προθεσμία Η προθεσμία εγγραφής καθορίζεται από κάθε χώρα της ΕΕ, αλλά δεν μπορεί να είναι μικρότερη από τρεις μήνες από την ημερομηνία της άφιξης. Η αρμόδια εθνική αρχή πρέπει να σας χορηγήσει πιστοποιητικό εγγραφής στο οποίο θα αναγράφεται το ονοματεπώνυμο και η διεύθυνσή σας, καθώς και η ημερομηνία εγγραφής, αμέσως μετά την προσκόμιση των απαιτούμενων εγγράφων.

Κατάργηση των αδειών διαμονήςΤι σημαίνει επαρκείς πόροι;Τι ισχύει για τα μέλη της οικογένειας;Επικύρωση και μετάφραση εγγράφωνΤι ισχύει για τα τέλη;
Οι βεβαιώσεις εγγραφής πρέπει να χορηγούνται ατελώς ή έναντι τέλους που δεν υπερβαίνει αυτό που επιβάλλεται στους ημεδαπούς για τη χορήγηση παρεμφερών εγγράφων, όπως των εθνικών δελτίων ταυτότητας.

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;
Μπορείτε να βρείτε την ακριβή νομική διατύπωση του θέματος που καλύπτεται στο παρόν μέρος στο άρθρο 8 της οδηγίας.

Μέλη της οικογένειας που δεν είναι πολίτες της ΕΕΠροθεσμίες και ισχύς
Τα μέλη της οικογένειάς σας που δεν είναι υπήκοοι της ΕΕ υποχρεούνται να υποβάλουν αίτηση για τη χορήγηση δελτίου διαμονής, όταν η προβλεπόμενη περίοδος παραμονής υπερβαίνει τους τρεις μήνες.
Η προθεσμία για την υποβολή της αίτησης δεν μπορεί να είναι κάτω των τριών μηνών από την ημερομηνία άφιξης.
Το δελτίο διαμονής εκδίδεται εντός έξι μηνών από την υποβολή της αίτησης με ισχύ πέντε έτη (ή για την προβλεπόμενη περίοδο παραμονής σας, εάν η περίοδος αυτή είναι μικρότερη των πέντε ετών) από την ημερομηνία έκδοσης. Το δελτίο διαμονής πρέπει να εκδίδεται ως αυτοτελές έγγραφο και όχι με τη μορφή αυτοκόλλητου σε διαβατήριο. Η βεβαίωση υποβολής της αίτησης χορηγείται αμέσως.

Επικύρωση και μετάφραση εγγράφωνΤι ισχύει για τα τέλη;
Τα δελτία διαμονής πρέπει να εκδίδονται ατελώς ή έναντι τέλους που δεν υπερβαίνει αυτό που επιβάλλεται στους ημεδαπούς για τη χορήγηση παρεμφερών εγγράφων.

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;
Μπορείτε να βρείτε την ακριβή νομική διατύπωση του θέματος που καλύπτεται στο παρόν μέρος στα άρθρα 9 έως 11 της οδηγίας.

Κυρώσεις
Τι συμβαίνει αν δεν έχετε υποβάλει αίτηση για ένα απαιτούμενο έγγραφο;
Αν εσείς ή τα μέλη της οικογένειάς σας δεν συμμορφωθείτε με την απαίτηση να εγγραφείτε ή να υποβάλετε αίτηση για δελτίο διαμονής, είναι δυνατόν να σας επιβληθούν κυρώσεις που θα είναι αναλογικές και δεν θα εισάγουν διακρίσεις. Οι χώρες της ΕΕ μπορούν να επιβάλλουν τις ίδιες κυρώσεις με αυτές που επιβάλλονται στους ημεδαπούς επειδή δεν έχουν μαζί τους το δελτίο ταυτότητας. Εν πάση περιπτώσει, δεν είναι δυνατόν να σας απελάσουν ή τα μέλη της οικογένειάς σας για απλή παράβαση αυτού του κανόνα.

Μπορεί να είστε υποχρεωμένοι να έχετε μαζί σας τα έγγραφα;
Οι χώρες της ΕΕ μπορούν να απαιτούν ότι οι αλλοδαποί πρέπει να έχουν πάντα μαζί τους βεβαίωση εγγραφής ή δελτίο διαμονής και να διενεργούν ελέγχους, αλλά μόνον εφόσον η ίδια υποχρέωση ισχύει για τους ημεδαπούς σε σχέση με το δελτίο ταυτότητάς τους.

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;
Μπορείτε να βρείτε την ακριβή νομική διατύπωση του θέματος που καλύπτεται στο παρόν μέρος στα άρθρα 8 παράγραφος 2 και 9 παράγραφος 3 της οδηγίας.

Κεφάλαιο 8: Διατήρηση του δικαιώματος διαμονήςΣυνέπειες της απέλασηςΠού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;Μέλη της οικογένειαςΘάνατος ή αναχώρηση του πολίτη της ΕΕ
Ο θάνατός σας δεν συνεπάγεται απώλεια του δικαιώματος διαμονής των μελών οικογένειας που προέρχονται από τρίτη χώρα υπό την προϋπόθεση ότι έχουν διαμείνει στη χώρα υποδοχής της ΕΕ ως μέλη της οικογένειάς σας τουλάχιστον ένα έτος πριν από το θάνατό σας.

Μαθητές και οι γονείς τους
Σε περίπτωση αναχώρησής σας, τα μέλη της οικογένειάς σας που προέρχονται από τρίτη χώρα καταρχήν δεν διατηρούν το δικαίωμα διαμονής τους, αλλά η αναχώρηση ή ο θάνατός σας δεν πρέπει να επηρεάζουν το δικαίωμα διαμονής των παιδιών σας ή του γονέα ο οποίος έχει πράγματι την επιμέλεια των παιδιών, ανεξαρτήτως ιθαγένειας, αν τα παιδιά είναι εγγεγραμμένα σε εκπαιδευτικό ίδρυμα, μέχρι την ολοκλήρωση των σπουδών τους.

Διαζύγιο ή τερματισμός της καταχωρημένης συμβίωσης
Τα μέλη της οικογένειάς σας που προέρχονται από τρίτη χώρα μπορούν να αποκτήσουν αυτόνομο δικαίωμα διαμονής αν, πριν από την έναρξη των διαδικασιών διαζυγίου ή λήξης της καταχωρημένης συμβίωσης, ο γάμος ή η καταχωρημένη συμβίωση είχε διαρκέσει τουλάχιστον τρία χρόνια, συμπεριλαμβανομένου του ενός χρόνου στη χώρα διαμονής της ΕΕ.


Τα μέλη της οικογένειάς σας που προέρχονται από τρίτη χώρα μπορούν να αποκτήσουν και αυτά αυτόνομο δικαίωμα διαμονής εάν, με συμφωνία μεταξύ των συζύγων ή των συντρόφων ή με απόφαση του δικαστηρίου, έχουν την επιμέλεια των παιδιών σας ή το δικαίωμα επικοινωνίας με το ανήλικο παιδί τους, υπό τον όρο ότι το δικαστήριο αποφάσισε ότι η επικοινωνία αυτή πρέπει να γίνεται στη χώρα υποδοχής της Ένωσης.
Στην περίπτωση του δικαιώματος επικοινωνίας με ένα ανήλικο παιδί, το δικαίωμα διαμονής διατηρείται για όσο χρονικό διάστημα απαιτείται.

Ιδιαιτέρως δύσκολες περιστάσεις
Τα μέλη της οικογένειας αποκτούν επίσης αυτόνομο δικαίωμα διαμονής, αν αυτό υπαγορεύεται από ιδιαίτερα δύσκολες καταστάσεις, όπως σε περίπτωση που έχουν καταστεί θύματα οικογενειακής βίας ενόσω υφίστατο ο γάμος ή η καταχωρημένη συμβίωση.

Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;
Μπορείτε να βρείτε την ακριβή νομική διατύπωση του θέματος που καλύπτεται στο παρόν μέρος στα άρθρα 12 και 13 της οδηγίας.

Δικαίωμα μόνιμης διαμονής
Ποια είναι τα δικαιώματά σας μετά από πέντε έτη συνεχούς νόμιμης διαμονής;
Η οδηγία προβλέπει δικαίωμα μόνιμης διαμονής για τους πολίτες της ΕΕ και τα μέλη της οικογένειάς τους.
Πώς την αποκτούν οι πολίτες της ΕΕ;
Το μόνο που χρειάζεστε είναι πέντε χρόνια συνεχούς νόμιμης διαμονής στη χώρα υποδοχής της ΕΕ και έχετε το δικαίωμα να διαμείνετε εκεί σε μόνιμη βάση! Το δικαίωμα αυτό χορηγείται σε σας απευθείας από τη νομοθεσία της ΕΕ.

Το δικαίωμα αυτό δεν υπόκειται σε όρους, μπορείτε όμως να το απολέσετε;
Όταν αποκτηθεί, το δικαίωμα αυτό δεν υπόκειται στους όρους που προβλέπονται στα παραπάνω κεφάλαια 6 και 7. Μπορείτε να απολέσετε αυτό το δικαίωμα μόνο κατόπιν απουσίας για περίοδο που υπερβαίνει δύο συναπτά έτη.

Αποδεκτές απουσίεςΠώς την αποκτούν τα μέλη της οικογένειάς σας;
Τα μέλη της οικογένειάς σας που έχουν διαμείνει νόμιμα μαζί σας στη χώρα υποδοχής της ΕΕ για πέντε χρόνια αποκτούν και αυτά το δικαίωμα της μόνιμης διαμονής.
Τα μέλη της οικογένειάς σας που διατήρησαν το δικαίωμα διαμονής στη χώρα υποδοχής της ΕΕ σε περίπτωση θανάτου σας, αναχώρησης ή τερματισμού των οικογενειακών δεσμών, μπορούν να αποκτήσουν και αυτά το δικαίωμα της μόνιμης διαμονής από μόνα τους μετά από πέντε χρόνια διαμονής.

Ευνοϊκότερη μεταχείριση για τους μισθωτούς και τους αυτοαπασχολούμενουςΜέλη της οικογένειαςΠού μπορώ να βρω περισσότερες λεπτομέρειες;
Μπορείτε να βρείτε την ακριβή νομική διατύπωση του θέματος που καλύπτεται στο παρόν μέρος στα άρθρα 16 και 17 της οδηγίας.

Διοικητικές απαιτήσεις
Τι χρειάζεται να κάνετε για να αποδείξετε την κατάσταση μόνιμης διαμονής σας;
Τι έγγραφο θα σας χορηγηθεί;
Το δικαίωμα μόνιμης διαμονής σας ως πολίτη της ΕΕ αποδεικνύεται από ένα έγγραφο που πιστοποιεί τη μόνιμη διαμονή το οποίο πρέπει να εκδοθεί το συντομότερο δυνατό μετά από αίτησή σας, Δεν είστε υποχρεωμένος να υποβάλετε αίτηση, αλλά
θα ήταν χρήσιμο να αποδείξετε την ιδιότητά σας του μονίμου κατοίκου.

Και στα μέλη της οικογένειάς σας;
Στα μέλη της οικογένειάς σας που είναι και αυτά πολίτες της ΕΕ θα χορηγηθεί το ίδιο έγγραφο.
Τα μέλη της οικογένειάς σας που προέρχονται από τρίτη χώρα πρέπει να υποβάλουν αίτηση για το δελτίο μόνιμης διαμονής προτού λήξει η ισχύς του κανονικού δελτίου διαμονής. Το δελτίο της μόνιμης διαμονής πρέπει να τους χορηγηθεί εντός έξι μηνών από την υποβολή της αίτησης. Το δελτίο της μόνιμης διαμονής ανανεώνεται αυτομάτως ανά
δεκαετία.

Κυρώσεις
Εάν τα μέλη της οικογένειάς σας που προέρχονται από τρίτη χώρα δεν συμμορφωθούν με την απαίτηση να υποβάλουν αίτηση για δελτίο μόνιμης διαμονής, μπορεί να τους επιβληθούν κυρώσεις οι οποίες θα είναι αναλογικές και δεν θα εισάγουν διακρίσεις.
Ωστόσο, δεν μπορούν να απελαθούν για απλή παράβαση αυτού του κανόνα.
Πού μπορώ να βρω περισσότερες λεπτομέρειες;
Μπορείτε να βρείτε την ακριβή νομική διατύπωση του θέματος που καλύπτεται στο παρόν μέρος στα άρθρα 19 και 20 της οδηγίας.

Κεφάλαιο 10: Ίση μεταχείριση
Τι άλλα δικαιώματα έχετε εάν κυκλοφορείτε για να ζήσετε ή να εργαστείτε σε μια άλλη χώρα της ΕΕ;
Αν κυκλοφορείτε για να ζήσετε ή να εργαστείτε σε μια άλλη χώρα της ΕΕ έχετε μια ολόκληρη σειρά πρόσθετων δικαιωμάτων που δίνουν περιεχόμενο και καθιστούν χρήσιμη την ελευθερία της κυκλοφορίας.

Ίση μεταχείριση
Το σημαντικότερο από αυτά τα δικαιώματα είναι το δικαίωμα της ίσης μεταχείρισης.
Το άρθρο 18 της συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης απαγορεύει κάθε διάκριση λόγω ιθαγένειας εντός του πεδίου εφαρμογής των συνθηκών και με την επιφύλαξη των ειδικών διατάξεων.
Η οδηγία επεκτείνει αυτό το δικαίωμα στα μέλη της οικογένειας, το οποίο σημαίνει ότι οι πολίτες της ΕΕ και τα μέλη της οικογένειάς τους που διαμένουν στην επικράτεια της χώρας υποδοχής της ΕΕ απολαύουν ίσης μεταχείρισης με τους ημεδαπούς αυτής της χώρας της ΕΕ εντός του πεδίου εφαρμογής της Συνθήκης.

Τι άλλα ευεργετήματα απορρέουν από αυτήν;
Χάρη στην αρχή της ίσης μεταχείρισης, έχετε το δικαίωμα στα περισσότερα πλεονεκτήματα και ευεργετήματα (μεταξύ άλλων, κυρίως, σε όλα τα κοινωνικά και φορολογικά πλεονεκτήματα) που χορηγούνται από τη χώρα υποδοχής της ΕΕ στους
υπηκόους της. Για παράδειγμα:

Επιδοτούμενοι ταξιδιωτικοί ναύλοιΤέλη εγγραφής και δίδακτρα
Έχετε δικαίωμα πρόσβασης στην εκπαίδευση ακριβώς με τους ίδιους όρους με τους ημεδαπούς (π.χ., δεν υπάρχουν τέλη εγγραφής ή δίδακτρα εάν δεν ισχύουν για τους υπηκόους, ούτε αριθμητικές ποσοστώσεις για τους πολίτες της ΕΕ, ούτως ώστε οι χώρες της ΕΕ να μην μπορούν να παρέχουν προτιμησιακή πρόσβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα στους δικούς τους
υπηκόους).

Κοινωνική πρόνοια
Έχετε δικαίωμα στις παροχές κοινωνικής πρόνοιας για τους ίδιους λόγους με τους υπηκόους της χώρας υποδοχής της ΕΕ.
Η χώρα υποδοχής της ΕΕ προβλέπει επιπλέον πλεονέκτημα για οικογένειες χαμηλού εισοδήματος προκειμένου να στηρίξει το κόστος της στέγασής τους; Εάν ναι, έχετε το δικαίωμα να υποβάλετε αίτηση για αυτό το ευεργέτημα και θα σας αντιμετωπίσουν ακριβώς όπως και τους υπηκόους του εν λόγω κράτους.


Μια σημαντική εξαίρεση είναι ότι οι χώρες της ΕΕ μπορούν να αποφασίσουν ότι δεν θα χορηγήσουν το δικαίωμα σε κοινωνικές παροχές κατά τη διάρκεια των πρώτων τριών μηνών διαμονής σε σας και τα μέλη της οικογένειάς σας (και για ακόμη μεγαλύτερη περίοδο για τους αναζητούντες εργασία), αν δεν είστε μισθωτός ή αυτοαπασχολούμενος.


Οι χώρες της ΕΕ μπορούν επίσης να αποφασίζουν να μη χορηγούν σπουδαστική βοήθεια (π.χ. σπουδαστικές υποτροφίες ή σπουδαστικά δάνεια) σε άλλα πρόσωπα εκτός από μισθωτούς, αυτοαπασχολούμενους, πρόσωπα που διατηρούν αυτή την ιδιότητα και στα μέλη των οικογενειών τους. Ωστόσο, πρέπει να σας χορηγηθεί αυτή η βοήθεια μόλις αποκτήσετε το δικαίωμα της μόνιμης διαμονής.

Πρόσβαση στην αγορά εργασίαςΠού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;Κεφάλαιο 11: Περιορισμοί
Για ποιους λόγους μπορούν οι χώρες της ΕΕ να περιορίσουν την ελευθερία κυκλοφορίας και διαμονής;
Λόγοι δημόσιας τάξης, δημόσιας ασφάλειας και δημόσιας υγείας Οι χώρες της ΕΕ μπορούν να επιβάλλουν περιορισμούς για λόγους δημόσιας τάξης, δημόσιας ασφάλειας και δημόσιας υγείας.
Οι περιορισμοί αυτοί, όπως άρνηση εισόδου, άρνηση διαμονής ή απέλαση, πρέπει να συμμορφώνονται με τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στην οδηγία.

Εγγυήσεις
Υπάρχουν σημαντικές εγγυήσεις που προβλέπονται από την οδηγία για να διασφαλιστεί ότι οι περιορισμοί αυτοί ασκούνται ορθά από τις χώρες της ΕΕ.

ΑναλογικότηταΠρόσθετες εγγυήσεις
Προηγούμενες ποινικές καταδίκες δεν αποτελούν αφεαυτές λόγους για τον περιορισμό του δικαιώματος ελεύθερης κυκλοφορίας και διαμονής. Τα περιοριστικά μέτρα επίσης δεν μπορούν να στηρίζονται μόνο σε εκτιμήσεις γενικής πρόληψης.
Οι χώρες της ΕΕ έχουν το δικαίωμα να συμβουλευτούν το προηγούμενο ποινικό μητρώο σας, αλλά δεν μπορούν να απαιτούν από εσάς ένα τέτοιο έγγραφο ή βεβαίωση καλής διαγωγής.

Παράγοντες που λαμβάνονται υπόψηΑυξημένη προστασία για τους μόνιμους κατοίκους και τους ανηλίκους
Οι πολίτες της ΕΕ και τα μέλη της οικογένειάς τους που έχουν το δικαίωμα μόνιμης διαμονής έχουν μόνιμη προστασία κατά της απέλασης, δεδομένου ότι μπορούν να απελαθούν μόνο για σοβαρούς λόγους δημόσιας τάξης ή δημόσιας ασφάλειας.
Όταν πρόκειται για πολίτες της ΕΕ που έχουν διαμείνει στη χώρα υποδοχής της ΕΕ κατά τα προηγούμενα 10 έτη ή είναι ανήλικοι (σε περίπτωση ανηλίκων, η απέλαση μπορεί επίσης να δικαιολογηθεί εάν είναι απαραίτητη για το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού).

Δημόσια υγεία
Όταν πρόκειται για τη δημόσια υγεία, μόνον οι πολύ σοβαρές μεταδοτικές ασθένειες μπορούν να δικαιολογήσουν μέτρα που περιορίζουν την ελεύθερη κυκλοφορία. Όταν υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι είναι αναγκαίο, μπορεί να σας ζητηθεί, εντός τριών μηνών από την ημερομηνία άφιξης, δωρεάν ιατρική εξέταση.
Εν πάση περιπτώσει, οι ασθένειες οι οποίες επέρχονται τρεις μήνες μετά την ημερομηνία άφιξης δεν δικαιολογούν απέλαση.

Διαδικαστικές εγγυήσειςΔυνατότητα δικαστικής προσφυγής
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ασκήσουν δικαστική και, ενδεχομένως, διοικητική προσφυγή, προκειμένου να προσβάλουν ή να ζητήσουν την αναθεώρηση απόφασης η οποία έχει ληφθεί εις βάρος τους για τους προαναφερόμενους λόγους. Οι διαδικασίες αυτές πρέπει να επιτρέπουν τον έλεγχο της νομιμότητας της απόφασης, καθώς και των γεγονότων και των περιστάσεων στις οποίες βασίζεται το προτεινόμενο μέτρο.
Αν η αίτηση προσφυγής συνοδεύεται από αίτηση ασφαλιστικών μέτρων για την αναστολή της εκτέλεσης αυτής της απόφασης, η απομάκρυνση από την επικράτεια δεν μπορεί να διενεργηθεί προτού ληφθεί απόφαση για τα ασφαλιστικά μέτρα.

Απέλαση ως φυσική συνέπεια μιας ποινής κράτησηςΑπαγόρευση εισόδου
Επίσης, μπορεί να απαγορευθεί η είσοδος σε απελαθέντες πολίτες και στα μέλη της οικογένειάς τους για λόγους δημόσιας τάξης ή δημόσιας ασφάλειας, αλλά αυτοί μπορούν να υποβάλουν αίτηση για την άρση αυτής της απαγόρευσης μετά από εύλογη χρονική περίοδο και, εν πάση περιπτώσει, μετά την πάροδο τριετίας από την εκτέλεση της οριστικής απόφασης απαγόρευσης εισόδου.

Κατάχρηση δικαιώματος και απάτη
Οι χώρες της ΕΕ μπορούν να λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα για να αρνούνται, να τερματίζουν ή να ανακαλούν οποιοδήποτε δικαίωμα που αναγνωρίζεται από την παρούσα οδηγία σε περίπτωση κατάχρησης δικαιώματος ή απάτης, όπως είναι η περίπτωση του εικονικού γάμου ή πλαστών εγγράφων.

Πού μπορώ να βρω περισσότερες λεπτομέρειες;
Μπορείτε να βρείτε την ακριβή νομική διατύπωση του θέματος που καλύπτεται στο παρόν
μέρος στο Κεφάλαιο VI (άρθρα 27 έως 33) και στο άρθρο 35 της οδηγίας.

Κεφάλαιο 12: Μεταβατικές ρυθμίσεις για τους μισθωτούς
Μεταβατικές ρυθμίσεις για την ελεύθερη κυκλοφορία των μισθωτώνΠού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;
Εάν χρειάζεστε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το κατά πόσο η χώρα της ΕΕ όπου θα θέλατε να εργαστείτε περιορίζει την πρόσβαση στην αγορά εργασίας ή σχετικά με τις συνθήκες εργασίας και διαβίωσης, επισκεφθείτε τον επίσημο δικτυακό τόπο http://ec.europa.eu/eures όπου μπορείτε να βρείτε λεπτομερείς πληροφορίες για την ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων.
Μπορείτε επίσης να συμβουλευθείτε τον οδηγό της Επιτροπής για την απασχόληση σε μια άλλη χώρα της ΕΕ ο οποίος εκπονήθηκε από τη Γενική Διεύθυνση απασχόλησης, κοινωνικών υποθέσεων και ίσων ευκαιριών και υπάρχει στη διεύθυνση
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=25&langId=el&pubId=215&type=2&furtherPubs=yes

Κεφάλαιο 13: Πώς να προστατέψετε τα δικαιώματά σας
Πού μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες;
Τι μπορείτε να κάνετε εάν θεωρείτε ότι δεν έχουν τηρηθεί τα δικαιώματά σας;

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματά σας ελεύθερης κυκλοφορίας και διαμονής, μπορείτε να συμβουλευτείτε την επιγραμμική δικτυακή πύλη πληροφόρησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Η Ευρώπη σας: http://ec.europa.eu/youreurope
Επίσης, μπορείτε να συμβουλευθείτε τον δικτυακό τόπο της Γενικής Διεύθυνσης Δικαιοσύνης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο: http://ec.europa.eu/about/ds_el.htm
Εάν επιθυμείτε να έχετε πρόσβαση στη νομοθεσία της ΕΕ για την ελεύθερη κυκλοφορία, μπορεί να επισκεφτείτε την επιγραμμική πύλη πρόσβασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο δίκαιο της ΕΕ, EUR-Lex http://eur-lex.europa.eu/el/index.htm

Θεωρείτε ότι παραβιάστηκαν τα δικαιώματά σας;
Εάν νομίζετε ότι παραβιάστηκε το δικαίωμα ελεύθερης κυκλοφορίας και διαμονής σας, μπορείτε να προσφύγετε στα αρμόδια εθνικά δικαστήρια ή στους διοικητικούς φορείς. Πρέπει να λάβετε υπόψη ότι τα εθνικά δικαστήρια είναι ο μόνος αρμόδιος φορέας που μπορεί να σας αποζημιώσει ή να δώσει εντολή σε έναν φορέα να σας αποζημιώσει ή να πάψει να πράττει κάτι. Θα πρέπει να αποταθείτε για βοήθεια σε έναν τοπικό δικηγόρο.
Η Υπηρεσία προσανατολισμού για τους πολίτες είναι μια ευρωπαϊκής κλίμακας υπηρεσία που σας προσφέρει νομικές πληροφορίες προσαρμοσμένες στις ανάγκες σας και συμβουλές για τα δικαιώματά σας στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι απαντήσεις παρέχονται δωρεάν, εντός 8 ημερολογιακών ημερών, σε οποιαδήποτε από τις επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε το δικτυακό τόπο: http://ec.europa.eu/citizensrights

Εάν νομίζετε ότι το πρόβλημά σας προκλήθηκε από κακή εφαρμογή της νομοθεσίας της ΕΕ από μέρους των δημόσιων εθνικών αρχών, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το σύστημα SOLVIT, ένα δίκτυο σε επιγραμμική σύνδεση για την επίλυση προβλημάτων, στο οποίο οι χώρες της ΕΕ συνεργάζονται για να επιλύσουν προβλήματα χωρίς νομικές διαδικασίες. Για
περισσότερες πληροφορίες, επισκεφτείτε το δικτυακό τόπο: http://ec.europa.eu/solvit
Εάν νομίζετε ότι δεν έχουν γίνει σεβαστά τα δικαιώματά σας και έχετε εξαντλήσει τα επανορθωτικά μέτρα που αναφέρονται προηγουμένως, μπορείτε να υποβάλετε την καταγγελία σας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο δικτυακό τόπο
http://ec.europa.eu/community_law/your_rights/your_rights_forms_el.htm
Έχετε επίσης δικαίωμα να υποβάλετε αναφορά στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Για να υποβάλετε την αναφορά σας, επισκεφτείτε τον: http://www.europarl.europa.eu/parliament/public/staticDisplay.do?id=49&language=EL

EL
NE-32-10-299-EL-C
doi: 10.2758/38340
2 of 2 < >

Αρχές της Ελλάδος στη Γερμανία

Πρεσβεία Βερολίνου

Δ/νση: Jaegerstr. 54-55, 10117 Berlin, Deutschland
Τηλ.: (004930) 206260
Fax: (004930) 20626444
Ε-mail: gremb.ber@mfa.gr
Website: www.mfa.gr/germany/
∆ιαφ. Ώρας: -1h Ωράριο (ώρα Eλλάδος): 9.00-17.00

Πρέσβυς: Ζωγράφος Παναγιώτης - ΠΡΣ

Προξενικό Γραφείο Βερολίνου

Δ/νση: Wittenbergplatz 3A / 10789 Berlin Deutschland
Τηλ.: (004930) 2137033, 2137034 Τηλ. Έκτακτης Ανάγκης: 0049 171 1047370
Fax: (004930) 2182663
Ε-mail: grcon.ber@mfa.gr
Web-Site: www.mfa.gr/germany/

Διευθύνων: Κολιάδης Αντώνιος - ΓΠΓ

Γραφείο ΟΕΥ Βερολίνου

Δ/νση: Jaegerstr. 54-55, 10117 Berlin, Deutschland
Τηλ.: (004930) 2360990
Fax: (004930) 23609920
Ε-mail: ecocom-berlin@mfa.gr
Web-Site: http://www.griechische-botschaft.de, http://agora.mfa.gr/de62
∆ιαφ. Ώρας: -1h Ωράριο (ώρα Eλλάδος): 9.00-17.00

Επικεφαλής:Δήμητρα Χριστοδουλοπούλου

Γενικό Προξενείο Αμβούργου

Δ/νση: Neue ABC Str.10, 20354 Hamburg
Τηλ.: (004940) 4132430
Fax: (004940) 449648
Τηλ. Έκτακτης Ανάγκης: 0049 176281990029
Ε-mail: grgencon.ham@mfa.gr
Web-Site: www.mfa.gr/hamburg
∆ιαφ. Ώρας: -1h Ωράριο (ώρα Eλλάδος): 09.30-16.30

Γενικός Πρόξενος: Δημάκη Αικατερίνη- ΣΠΑ

Γενικό Προξενείο Μονάχου

Δ/νση: Moehlstrasse Str. 22, 81675 Muenchen
Τηλ.: (004989) 99886716, 99886723
Fax: (004989) 409626
Τηλ. Έκτακτης Ανάγκης: 0049 1746744898
Ε-mail: grgencon.mun@mfa.gr
Web-Site: www.mfa.gr/munchen
∆ιαφ. Ώρας: -1h
Ωράριο: Δευτέρα-Τρίτη-Τετάρτη 8:00-16:00, Πέμπτη 8:00-13:00 & 14:30-18:00 και Παρασκευή 8:00-15:30 (τοπική ώρα Γερμανίας)

Γενικός Πρόξενος: Σοφία Γραμματά - ΣΠΑ

Γραφείο ΟΕΥ Μονάχου

Δ/νση: Moehlstrasse Str. 22, 81675 Muenchen
Τηλ.: (004989) 998867-19
Fax: (004989) 409626
Ε-mail: ecocom-munich@mfa.gr
Web-Site: www.grhandel.de, http://agora.mfa.gr/de63
∆ιαφ. Ώρας: -1h Ωράριο (ώρα Eλλάδος): 09.30-16.30

Επικεφαλής: Βιτσικουνάκη Δάφνη - Σ. ΟΕΥ Α

Γενικό Προξενείο Ντύσσελντορφ

Δ/νση: Grafenberger Allee 128 a, 40237 Dusseldorf
Τηλ.: (0049211) 6878500
Fax: (0049211) 68785033, 68785034
Τηλ. Έκτακτης Ανάγκης: 0049 1747681722
Ε-mail: grgencon.ddf@mfa.gr
Web-Site: www.mfa.gr/dusseldorf
∆ιαφ. Ώρας: -1h Ωράριο (ώρα Eλλάδος): 09.30-17.30, Τρίτη 09:30-14:00/16:00-19:00

Γενικός Πρόξενος: Πλεξίδας Νικόλαος - ΠΥΒ

Γραφείο ΟΕΥ Ντύσσελντορφ

Δ/νση: Grafenberger Allee 128 a, 40237 Dusseldorf
Τηλ.: (0049211) 68785015, 68785016
Fax: (0049211) 68785033
Ε-mail: ecocom-dusseldorf@mfa.gr
Web-Site: http://agora.mfa.gr/de128

Επικεφαλής: Κολλάρος Ιάκωβος - Σ. ΟΕΥ Α

Γενικό Προξενείο Στουτγάρδης

Δ/νση: Hauptstatter Str. 54, 70178 Stuttgart - Deutschland
Τηλ.: (0049711) 22298713-4
Fax: (0049711) 22298740
Τηλ. Έκτακτης Ανάγκης: 0049-1511-8156424
Ε-mail: grgencon.stu@mfa.gr
Web-Site: www.mfa.gr/stuttgart
∆ιαφ. Ώρας: -1h
Ωράριο (ώρα Eλλάδος): 09.40-16.45, Τρίτη 09:45-14:30/16:30-19:00

Γενικός Πρόξενος: Παναγιώτης Πάρτσος

Γενικό Προξενείο Φραγκφούρτης

Δ/νση: Zeppelinallee 43, 60325 FRANKFURT AM MAIN DEUTSCHLAND
Τηλ.: (004969) 9799120 97991215
Fax: (004969) 97991233, 97991244
Τηλ. Έκτακτης Ανάγκης: 0049-1755132683
Ε-mail: grgencon.fra@mfa.gr
Web-Site: www.mfa.gr/frankfurt
∆ιαφ. Ώρας: -1h Ωράριο (ώρα Eλλάδος): 09.30-17.00

Γενικός Πρόξενος: Ευθαλία Κακιοπούλου - ΣΠΑ
See more
See less

Εργασία στη Γερμανία (Μέρος 1ο - Εκτίμηση αγοράς).

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Εργασία στη Γερμανία (Μέρος 1ο - Εκτίμηση αγοράς).

    Κείμενο - Επιμέλεια: Σωκράτης
    Εναλλακτική πηγή: 3000meres, boreiodytika

    Σε παλαιότερο μου ποστ (http://3000meres.blogspot.de/2009/07/6.html) είχα αναφερθεί σε 6 μηχανές αναζήτησης θέσεων εργασίας για την Ολλανδία. Επανέρχομαι στο θέμα, αυτήν τη φορά για τη Γερμανία.
    Έχω ήδη αναρτήσει δύο κείμενά μου για την αγορά εργασίας στη Γερμανία. Για λόγους πληρότητας τα αναφέρω ξανά εδώ για να τα διαβάσει όποιος ενδιαφέρεται. Οτιδήποτε γράφτηκε τότε ισχύει και σήμερα.

    Ως προς τα προσόντα και την προετοιμασία, ισχύουν αυτά που είχα γράψει και για την Ολλανδία. Τα παρουσιάζω εδώ ξανά αναδιατυπωμένα και αναθεωρημένα για την περίπτωση της Γερμανίας:
    Ως προς τα προσόντα, πέραν του πτυχίου απαιτείται μια καλή προϋπηρεσία πάνω στο αντικείμενο και να είναι και πρόσφατη. Επίσης, θα πρέπει να έχεις τα προσόντα που αναγράφονται στην αγγελία και να μη σου λείπει κάποιο, αλλιώς δεν μπαίνουν στον κόπο να κοιτάξουν την αίτησή σου.
    Ως προς την καλή προετοιμασία, θέλει πολύ καλή συλλογή στοιχείων, πολύ καλή έρευνα της αγοράς, κοινωνική δικτύωση με όσον το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους που ήδη ζουν και εργάζονται στην Γερμανία, εκμάθηση Γερμανικών σε ένα επίπεδο τύπου lower, τις περισσότερες φορές εγκατάσταση στη χώρα ως πολίτης με όλα τα χαρτιά (δηλωμένη διεύθυνση, ασφάλιση, τραπεζικός λογαριασμός κλπ.), συνεχή αποστολή αιτήσεων, επίσκεψη του γερμανικού ΟΑΕΔ και συνεχή προσπάθεια.

    Αναγνώριση πτυχίων στη Γερμανία





    Ένα σημαντικό νέο είναι ότι ο χρόνος αναγνώρισης των πτυχίων στη Γερμανία έχει μειωθεί σε περίπου δύο μήνες. Πρόκειται για έναν καινούριο ομοσπονδιακό νόμο του οποίου η ισχύς τέθηκε σε εφαρμογή από την 1η Απριλίου 2012. Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι για τους Γερμανούς όλα τα πτυχία της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης αναγνωρίζονται, έχουν αξία και μελλοντική προοπτική.
    Η επίσημη ιστοσελίδα του γερμανικού κράτους για τη διαδικασία είναι η παρακάτω εξής:
    http://www.anerkennung-in-deutschland.de
    Η παραπάνω ιστοσελίδα είναι σχετικά καινούρια δεν έχει αγγλική έκδοση ακόμη. Παρ' όλα αυτά υπάρχει η δυνατότητα για κάθε ενδιαφερόμενο να επικοινωνήσει τηλεφωνικά με το υπουργείο στο παρακάτω τηλέφωνο 0049-3018-15-1111 (αγγλική γλώσσα).
    Μια ακόμα ενδιαφέρουσα επίσημη σελίδα είναι η εξής:
    http://netzwerk-iq.de/anerkennung_abschluesse.html


    Γλώσσα και μετανάστευση.

    Για να αναζητήσει κάποιος εργασία στη Γερμανία απαιτείται η γνώση της γερμανικής γλώσσας και ενίοτε και της αγγλικής. Στον τομέα της πληροφορικής μπορεί αρχικά να αρκεί και η αγγλική μέχρι κάποιος να μάθει τα γερμανικά.
    Το καλό νέο είναι ότι η επιτακτική ανάγκη για εξειδικευμένους και έμπειρους επαγγελματίες παρακάμπτει ορισμένες φορές αυτό το εμπόδιο. Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν πάρα πολλές κενές θέσεις εργασίας παντού στον ιδιωτικό τομέα και απ' ότι φαίνεται αυτό το κενό δεν προβλέπεται να καλυφτεί τα επόμενα χρόνια, εκτός και αν υπάρξει μεγάλη ύφεση παντού στην Ευρώπη. Έτσι, οι εργοδότες μπορεί να προσλάβουν κάποιον που μιλάει μόνο αγγλικά και λίγα γερμανικά με την προϋπόθεση ότι αυτός γνωρίζει το αντικείμενο και τη φύση της εργασίας και είναι διατεθειμένος να μάθει τη γλώσσα στην πορεία.
    Ένα άλλο καλό νέο είναι ότι για τους Ευρωπαίους πολίτες υπάρχει η δυνατότητα να παρακολουθήσουν ευέλικτα μαθήματα της γερμανικής γλώσσας πληρωμένα από το γερμανικό κράτος. Οι αιτήσεις γίνονται στον δήμο ή στο αντίστοιχο υπουργείο.
    Η επίσημη ιστοσελίδα του γερμανικού κράτους για τους ενδιαφερόμενους μετανάστες είναι η εξής: http://www.bamf.de/EN/Migration/migration-node.html. Αυτή η σελίδα είναι πολύ χρήσιμη και περιεκτική για όλους τους φίλους που σκέφτονται να μεταναστεύσουν ή είναι ήδη μετανάστες στη Γερμανία.


    Η αντιμετώπιση προς τους Έλληνες από τους εργοδότες.

    Η πολιτική δεν έχει θέση στην εργασία. Η αντίληψη ότι υπάρχει προκατάληψη από τους Γερμανούς εργοδότες απέναντι στους Έλληνες είναι εσφαλμένη. Αντιθέτως, σύμφωνα με αρκετές κρατικές εκθέσεις, αλλά και με βάση την αντίληψη που κυριαρχεί στην αγορά εδώ και πολλές δεκαετίες, το κύρος του Έλληνα εργαζόμενου είναι πολύ ψηλά σε σχέση με άλλες ομάδες μεταναστών. Απ' όλες τις εθνικότητες μεταναστών οι Έλληνες παρουσιάζονται οι περισσότερο μορφωμένοι, ενώ χαρακτηρίζονται ως τίμιοι, εργατικοί και αξιόπιστοι στη δουλειά τους.


    Η αντιμετώπιση προς τους Έλληνες από το κράτος. Επίδομα επιβίωσης.

    Αν κάποιος Έλληνας εργάζεται στη Γερμανία, τότε έχει τα ίδια δικαιώματα, προνόμια και υποχρεώσεις με κάθε Γερμανό πολίτη. Πρακτικά αυτό ισχύει και τηρείται σε υψηλό βαθμό. Το ίδιο ισχύει και όταν κάποιος Έλληνας ζει στη Γερμανία καιρό και αναζητεί εργασία.
    Παρ' όλα αυτά υπάρχει ένα μελανό σημείο και αυτό έχει να κάνει με τους πολιτικούς που διοικούν αυτήν τη στιγμή στη χώρα, δηλαδή την κυβέρνηση της κυρίας Μέρκελ, η οποία δεν είναι καθόλου αγαπητή για τον γερμανικό λαό (σημείωση: Αυτή η κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε εργασιακές μεταρρυθμίσεις που καταργούν πολλά εργασιακά δικαιώματα, δημιουργούν εργασιακές ανισότητες και ευτελίζουν τη φύση της εργασίας. Τα γραφεία υπενοικίασης εργαζομένων μεσουρανούν στους τομείς του ανειδίκευτου εργασιακού προσωπικού και οι μισθοί τους είναι γύρω στα 800 ευρώ τον μήνα, ενώ οι ελαστικές μορφές εργασίας έχουν ξεφύγει από τον έλεγχο).
    Ποιο είναι το μελανό σημείο: Πρόκειται για έναν πρόσφατο νόμο που καταργεί μονομερώς τη διακρατική συνθήκη του 1953 που ονομάζεται European Convention on Social and Medical Assistance, CETS No.: 014 (πληροφορίες εδώ: http://conventions.coe.int/Treaty/Co...NG&CM=1&NT=014) που έχει συμφωνηθεί μεταξύ πολλών ευρωπαϊκών κρατών μέσα στα οποία είναι και η Ελλάδα με τη Γερμανία. Σύμφωνα με τη συνθήκη, όταν ένας υπήκοος ενός κράτους κατοικεί μόνιμα σε κάποιο από τα κράτη που συμμετέχουν στη συμφωνία, τότε έχει τα ίδια δικαιώματα με τους υπηκόους αυτού του κράτους όσον αφορά την κοινωνική και την ιατρική κάλυψη. Σύμφωνα με τις νομικές διατυπώσεις, κάποιος κατοικεί μη προσωρινά αλλά μόνιμα στη Γερμανία όταν έχουν παρέλθει 3 μήνες από τη δήλωσή του στον δήμο και το κράτος. Τότε, όμως, έχει κάτω από συγκεκριμένες και πολύ αυστηρές προϋποθέσεις δικαίωμα σε ένα επίδομα επιβίωσης, το γνωστό στους Γερμανούς Hartz IV, το οποίο είναι περίπου 360 ευρώ και επιπλέον καλύπτει το ενοίκιο ενός μικρού διαμερίσματος. Παρ' όλο που αυτή η συνθήκη είναι υποχρεωτική και υπεράνω των κρατικών νόμων, σχεδόν όλα τα κράτη δεν την τηρούν πλήρως, ειδικά όταν πρόκειται για τέτοιου είδους επιδόματα. Στην ουσία προτιμούν να αρνηθούν παρανόμως το δικαίωμα του αλλοδαπού πολίτη με το σκεφτικό ότι η προσφυγή του τελευταίου στα δικαστήρια είναι χρονοβόρα (πάνω από ένα έτος) και εν τω μεταξύ αυτός θα έχει αναγκαστεί λόγω οικονομικών δυσκολιών να εγκαταλείψει τη χώρα και κατ' επέκταση το ενδιαφέρον του για την υπόθεση. Για παράδειγμα, οι Ολλανδοί παρανόμως δεν έχουν τηρήσει μέχρι σήμερα αυτό το τμήμα της συνθήκης που αφορά το επίδομα επιβίωσης. Και ενώ το ίδιο έκαναν και οι Γερμανοί μέχρι τον Οκτώβριο του 2010, ήρθε ένας αποφασισμένος Γάλλος υπήκοος και η απόφαση του Ομοσπονδιακού Κοινωνικού Δικαστηρίου (Bundessozialgericht) της Γερμανίας να βάλουν τα πράγματα στη θέση τους. Η Γαλλία ανήκει και αυτή στις χώρες που έχουν υπογράψει τη συνθήκη. Έτσι, όταν ο Γάλλος βρέθηκε μετά από κάποιον καιρό διαμονής του στη Γερμανία να έχει ξεμείνει από εργασία, κατέθεσε αίτηση στο γερμανικό κράτος για το εν λόγο επίδομα. Επειδή είχε εργαστεί κάποιο χρονικό διάστημα, οι Γερμανοί δεν του αρνήθηκαν πλήρως, αλλά έθεσαν ένα χρονικό όριο καταβολής κάποιους μήνες, τη στιγμή που για τους Γερμανούς υπηκόους δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο όριο. Εκείνο που δεν υπολόγισαν είναι ότι ο Γάλλος είχε την αποφασιστικότητα να διεκδικήσει τα δικαιώματά του απέναντι σε ένα πανίσχυρο κράτος που του τα αρνούνταν παρανόμως και καταχρηστικά. Μετά από μια χρονοβόρα διαδικασία που κράτησε πολλούς μήνες η υπόθεση έφτασε στο Ομοσπονδιακό Κοινωνικό Δικαστήριο (Bundessozialgericht), το οποίο είναι εξαιρετικά δίκαιο για τους πολίτες (οι αποφάσεις του πολλές φορές έρχονται σε σύγκρουση με τις κυβερνητικές). Το τελευταίο, αφού εξέτασε την υπόθεση δικαίωσε τον Γάλλο υπήκοο και ανάγκασε το κράτος να σεβαστεί τις διακρατική συνθήκη. Η απόφαση (στα γερμανικά) βρίσκεται εδώ: BUNDESSOZIALGERICHT Urteil vom 19.10.2010, B 14 AS 23/10 R. Κατά συνέπεια, μετά τον Οκτώβρη του 2010 αν κάποιος από την Ελλάδα ερχόταν στη Γερμανία να μείνει, μετά από 3 μήνες είχε το δικαίωμα να ζητήσει να ενταχθεί στο κοινωνικό βοήθημα και στο πρόγραμμά του. Να σημειωθεί εδώ ότι αυτό το επίδομα δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται. Για να το παίρνει κάποιος θα πρέπει συνεχώς και ακατάπαυστα να αναζητεί εργασία και μάλιστα κάθε εβδομάδα να δίνει αναφορά για τις ενέργειές και τις προσπάθειές του προς αυτήν την κατεύθυνση. Επίσης, θα πρέπει να αποδεχθεί οποιαδήποτε θέση εργασίας του προσφερθεί είτε αυτή του αρέσει είτε όχι. Επιπλέον, υπογράφει μια συμφωνία με το κράτος με αρκετούς όρους που περιορίζουν τον τρόπο ζωής και τις επιλογές του. Για παράδειγμα, αν κάποιος δέχεται αυτήν τη βοήθεια, τότε δεν έχει δικαίωμα να πάει διακοπές, πάνω από 15 μέρες τον χρόνο. Ένας από τους "περίεργους" όρους είναι ότι ο αποδέκτης του επιδόματος δεν έχει δικαίωμα να παίξει ούτε μια τυχερή στήλη λότο. Παρόμοια ισχύουν και για την Ολλανδία.
    Αυτές οι αυστηρές προϋποθέσεις είναι ανασταλτικός παράγοντας για την αίτηση αυτού του επιδόματος και αυτός είναι και ο λόγος που ακόμα και μετά την απόφαση του δικαστηρίου δεν υπήρξε αξιοσημείωτη αύξηση του ρυθμού κατάθεσης αιτήσεων για αυτό το επίδομα. Παρ' όλα αυτά, το γερμανικό υπουργείο εργασίας με την καθόλου δημοφιλή υπουργό του Ursual von der Leyens προχώρησε στην κατάθεση νόμου για να προσβληθεί (ή παγώσει) μονομερώς η διακρατική συνθήκη και η απόφαση του δικαστηρίου, με το σκεφτικό ότι η Γερμανία θα μπορούσε σύντομα λόγω αυτού του επιδόματος να κατακλυστεί από κύματα μεταναστών από τις χώρες του Νότου που σφυροκοπούνται από την ευρωπαϊκή οικονομική κρίση. Το νομοσχέδιο τελικά ψηφίστηκε και η απόφασή του (στα γερμανικά) βρίσκεται εδώ: . Είναι παράνομο, αλλά το γερμανικό κράτος σκέφτεται και πάλι με την κουτοπόνηρη λογική να κερδίσει χρόνο και να κατορθώσει να εφεύρει περαιτέρω νομικές αλχημείες μέχρι η υπόθεση να ξαναβρεθεί στο Ομοσπονδιακό Κοινωνικό Δικαστήριο (Bundessozialgericht). Για όσους ενδιαφέρονται, υπάρχει μια πολύ καλή νομική ανάλυση (στα γερμανικά) για το πόσο παράνομη είναι αυτή η απόφαση και πόσο εύκολα μπορεί αυτή να προσβληθεί: (von Georg Classen, Stand: 18. Mai 2012). Εκείνο που κάνει αυτήν την απόφαση περισσότερο ανίσχυρη είναι ότι η διακρατική συνθήκη του 1953 έχει πλέον αναθεωρηθεί και αναβαθμιστεί στον ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ (ΕK) αριθ..883/2004 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 29ης Απριλίου 2004 για τον συντονισμό των συστημάτων κοινωνικής ασφάλειας που τέθηκε σε εφαρμογή από τον Μάη του 2010. Αυτός ο ευρωπαϊκός κανονισμός είναι "ευαγγέλιο" για θέματα κοινωνικής ασφάλισης μεταξύ των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα τολμούσα να πω ότι χωρίς αυτόν δεν μπορεί να υπάρχει Ευρωπαϊκή Ένωση, και η μονομερής παραβίαση έστω και ενός τμήματός του από μια χώρα θα είχε πολύ μεγάλο αντίκτυπο στη σχέση της με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μέλλει να δούμε τι θα συμβεί στο μέλλον.


    Η αγορά εργασίας για τους ανειδίκευτους εργαζόμενους.

    Δυστυχώς, οι εποχές όπου κάποιος Έλληνας μπορούσε να μεταναστεύσει στη Γερμανία και να μπορέσει εκεί να εργαστεί ως ανειδίκευτος εργάτης και χωρίς να γνωρίζει τη γερμανική γλώσσα έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. Υπάρχουν κάποιες θέσεις εργασίας σε ελληνικές επιχειρήσεις, κυρίως εστιατόρια, αλλά αυτές είναι περιορισμένες και τις περισσότερες φορές περιορισμένου χρόνου.
    Για να εργαστεί κάποιος σε ανειδίκευτες εργασίες (εργοστάσιο ή άλλες υπηρεσίες), είναι μεγάλη ανάγκη να γνωρίζει γερμανικά σε εκείνο το επίπεδο που θα τον καθιστά ικανό να συνεννοηθεί με το αφεντικό και τους συναδέρφους του (επίπεδο Α1 ή Α2). Αν κάποιος έχει τη θέληση, τότε μπορεί να επιτύχει τη μάθηση σε μικρό χρονικό διάστημα (π.χ. μελετώντας μερικές ώρες την ημέρα αυτό επιτυγχάνεται για έναν μέσο μαθητή σε δύο με τρεις μήνες). Θέσεις εργασίας υπάρχουν, αλλά λόγω των γραφείων υπενοικίασης εργαζομένων (Zeitarbeit ή Leiharbeit) που αναφέρθηκαν πιο πάνω, οι μισθοί είναι σχετικά μικροί και οριακοί για ένα αξιοπρεπές επίπεδο ζωής στη Γερμανία. Ωστόσο, με ένα χαμηλό ενοίκιο, κάποιος μπορεί να βγάζει τα βασικά του έξοδα και να ζει σχετικά αξιοπρεπώς.


    Η ενοικίαση ενός διαμερίσματος και η σχέση της με την εργασία.

    Υπάρχει μεγάλη διασύνδεση της ενοικίασης ενός διαμερίσματος και της εργασιακής κατάστασης του ενδιαφερόμενου. Για να νοικιάσει κάποιος ένα διαμέρισμα στη Γερμανία θα πρέπει αυτός να αποδείξει ότι έχει την οικονομική δυνατότητα να πληρώνει το ενοίκιο κάθε μήνα, σε αντίθεση με την Ελλάδα, όπου αυτό δεν είναι απαραίτητο. Στη Γερμανία, όμως, θα πρέπει κάποιος μαζί με την αίτηση ενοικίασης να καταβάλει και ένα αντίγραφο από τη μισθοδοσία του τους τελευταίους τρεις μήνες, έτσι ώστε ο σπιτονοικοκύρης να πειστεί για τη προαναφερόμενη οικονομική δυνατότητα του ενοικιαστή. Χωρίς εισόδημα, λοιπόν, είναι εξαιρετικά δύσκολο κάποιος να νοικιάσει ένα διαμέρισμα, εκτός και αν έχει έναν "καλό" τραπεζικό λογαριασμό.

    (το κείμενο συνεχίζεται στο δεύτερο μέρος...)
    www.boreiodytika.com
    Similar Threads
X
Working...
X
×
Welcome to BOOST 95.5